mandag 18. mars 2013

Skatter

Herlig å finne skatter man ikke visste at man hadde!
For de av oss som er litt rotete,  kan belønninga i blant bli veldig stor ved litt rydding!
Ekte ordensmennesker vet selvfølgelig dette, men jeg lar meg stadig vekk overraske..........

Her om dagen fant jeg virkelig et par skatter jeg helt hadde glemt.....


 To gamle prøvebøker på stoffer vi fant i kjelleren på den gamle husflidsskolen da vi tømte den før vi flyttet ut av den og inn i ny skole.


 Den ene var bare med linprøver beregnet til å brodere skikkelig gammeldags prydsøm på.



Den andre prøveboka inneholdt et utvalg av alle de stoffene som trengtes i en husholdning, den er nok enda eldre enn fra min skoletid, ( og det begynner jo å bli noen år siden).........
Det er en sirlig og detaljert innholdsfortegnelse, riktig informativt....


Her har vi tre prøver på blåtøy som slett ikke alltid er blått, fageekte og slitesterk bomullskvalitet......


Vaffelvev, det skulle brukes til å lage håndklær av, både til kjøkkenet og til personlig bruk, herlig kvalitet!


Så har vi den gode gamle bolsteren, det er et stoff jeg alltid har vært så glad i!
Synes det er sånn nydelig blåfarge.......
Utrolig slitesterkt, det var beregnet til madrasser og puter og lignende, husker det fra barndommen og fra bestemorsheimen, tenk om det hadde vært mulig å få tak i noe sånt i dag......
Herlig sengetøystoff, sånn som dette er det ikke lenge siden jeg kom over på bruktbutikken, o lykke!


Viser til sist noen prøver på linstoffer, de er også vakre og enkle og veldig skikkelig laget, her kan vi snakke om kvalitet!
Så for meg er dette skatter, bare å se og kjenne på disse stoffene gir en god følelse, og kanskje litt nostalgi på kjøpet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar