mandag 24. august 2015

Årets stokkroser.

Velkommen i min jungel!

Jeg var godt i gang med å få skikk på hagen
da jeg velta på sykkelen,
så her har det grodd og grodd!
( Til og med ribbeina har grodd)

Stokkrosene kommer villig,
kan ikke se for meg en sommer uten dem.

 Disse møter meg når jeg åpner gangdøra.

 Mange forskjellige farger.

 Den aller mørkeste gjemmer seg bakerst,
så er det mange forskjellige
rosasjatteringer og noen lysegule.

 Her hadde jeg planta en fylt "kjøpestokkrose",
den har ikke kommet igjen.
I år prøver jeg å så mine egne fylte,
vi får se om det er mer vellykket.

 Denne ferskenfarvede hadde 11 stilker i fjor,
i år har den "bare"5,
det er ikke bare stokkrosene som er mindre frodige i år enn i fjor,
men lange er de.....

 Flere fargevarianter,
de lys rosa blomstene mener jeg er moskuskattost,
de sprer seg nesten litt for villig,
men søte er de.


Jeg synes det er så spennende med nye planter,
de bruker så lang tid på å springe ut,
det er like før jeg må ty til metoden jeg brukte som barn,
da var jeg stadig til og "hjalp" blomstene å springe ut,
til mammas store fortvilelse.....

Denne står på veien ned til brygga,
jeg er veldig godt fornøyd med fargen.

 Dette er også en ny av året,
jeg ble superglad da denne viste seg.

Den er da bare lekker,
både i form og farge.


Det går ellers mye i form og farge om dagen,
nå er skolen godt i gang,
og vi har møtt alle de søte elevene,
det skal nok bli et bra år.

Og herlig var det med denne uka med sommer vi fikk til slutt.

Ønsker deg en fin uke!

Klem fra Signe.

11 kommentarer:

  1. Nydelege blomster.
    Lukke til med nytt skuleår !

    SvarSlett
  2. Makalöst vackert...wow! Önskar min trädgård också såg ut sådär :)
    Ha nu en skön vecka...
    Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Så mange slags takk, kan ikke få for mange stokkroser!

      Slett
  3. Åhh... ja de er bare så vakre :) Her er det jo bare en masse blader- noen av de veldig store.På en plante er det faktisk noen knopper- litt spent på om det faktisk kommer noe. Har vel noe med hvordan høsten blir.
    Kos deg masse i hagen din- kanskje ikke så mye i regneværet men det blir fine dager snart igjen sier de :)

    Klemmer Monica

    SvarSlett
  4. Kan nesten høre humla suse helt hit!
    Vakkert og bugnende!
    Ikke bare du som koser deg i denne hagen, syns jeg ser noen av stokkrosene knise og smile der de vaier i vinden!

    SvarSlett
  5. Ååå..så fine de er...alle sammen! Og bladene er jo friske og grønne....slik var ikke mine doble stokkroser...sprøyter du eller er det lettere med de enkle stokkrosene?
    Et fryd for øye dette:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Inger Marie, jeg har fått mer rust etterhvert, jeg sprøyter tidlig, gjentar et par ganger i sesongen, det gjelder å følge litt med, det kan godt være at de enkle er lettere på alle måter, har enda ikke fått noe sving på doble, enn så lenge.

      Slett
  6. Dette var no bare heeeelt herlig <3<3 Flink du er og farger er aldri feil :)
    Er det vanskelig å få til stokkroser? Er det slik at de ikke blomstrer første året? Er helt blå på disse ;)
    Så trasig at du skadet deg, hørtes ikke godt ut:/ Blir jo så mørbanket av slikt

    God bedring!

    God klem Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Bente! Neida, stokkroser er ikke vanskelige å få til, men en må ha tålmodighet, det er riktig som du sier, det tar to sesonger før de kommer i blomst, men så går det greit.
      De er egentlig nøysomme, men noen stder liker de seg, andre ikke, det er bare å prøve seg frem.
      Lykke til!
      Klem fra Signe.

      Slett