mandag 11. mars 2013

Blå mandag

Blått er en farge som kler mandagen synes jeg.
Ikke fordi mandagen er trist, men blått er en frisk og klar farge, slik som vi også forhåpentligvis er i starten av en ny uke.........
Blått regnes også som en kald farge, det har jo også denne mandagen vært.......


 Ekte "blåtøy", dette er ikke så vanlig å si lenger, men det var en vanlig betegnelse før på et slitesterkt og passe kraftig bomullsstoff.( Nyvaska blåtøy tatt inn fra snora lukter kjempegodt............ )
Ofte var det vevd i rutemønster, ikke ulikt stoffet på bildet, som er et nylig innkjøpt bruktfunn. Det har nok potensiale i seg til å havne under betegnelsen "for fint til å brukes".........
I hvertfall må det nok klappes litt på...........


  En liten "blåfugl" har landet blant blomstene på bordet................



 De første stemorsblomstene har funnet veien til en krukke, men de synes som katten at det er altfor kaldt til å være ute om natta enda. Så når Gislefoss steller til som han gjør nå, får de bare en liten tur ut midt på dagen...........


 Et blått og kaldt Skibbusund, enn så lenge......................


 Blå snerler er tingen, ihvertfall for de som er tidlig oppe.......   ( vet ikke hva de heter på norsk)
De forbereder knoppene om kvelden, og så springer de ut så fort sola så vidt har åpna det ene øyet.......... og når sjusoverene har åpna sine, da er blomstene allerede i ferd med å visne......

For mange år siden tok jeg med meg hjem en liten plante fra et land som ligger "litt nord for Roma", den vokste og ble stor, og den  produserte mange frø. Hvert år plukker jeg inn nye.
Om noen uker skal jeg igjen så  frø som blir til mange planter jeg kan plante ut og nyte i tidlige morgenstunder,
 om ikke så altfor lenge til.....................

Håper du også har gode vår- og sommerdrømmer.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar