lørdag 10. august 2013

Hekta på stokkroser......

Jeg har holdt meg lenge, men nå klarer jeg ikke å holde meg lenger.........  jeg må vise noen stokkrosebilder......
Det har vist seg å bli et veldig godt stokkroseår her hos oss.........

 De fleste står foran den røde veggen, dette er et tilbygg som er forbundet med huset via gangen.
Det var tidligere et bryggerhus, vi bygde det om til rom til dattera mi, nå er det gjesterom og kontoret mitt.....
Her trives stokkrosene godt......
 De gule har plassert seg på hjørnet, og ved inngangsdøra har jeg en annen rødrosa sjattering......

 Herlig farge, har tatt med meg frø hjem fra Danmark for lenge siden.....

 Denne røde stokkrosa har sitt opphav på Azorene, vi ferierte der for flere år siden, der kom jeg over en som denne som jeg tok med meg frø fra........

 Sarte og lekre.........

 Det er disse som står innerst ved den blå inngangsdøra, fint med det mørke feltet inni, og en veldig fin fargekontrast til døra....

 Disse helt lys rosa står innerst i kroken ved døra.......

 Disse vakre helt mørke var litt seine i år, men står flott i motsatt ende av bedet......

 Dette er absolutt en av mine favoritter, ferskenfarva og helt nydelig, den er med på å danne "gjerde" rundt en av sitteplassene......

Rett før den springer helt ut.....

Denne er ny av året og en total overraskelse, det er lett å gå surr når det går to år fra såing til blomstring! Kanskje noe av det som gjør det så spennende også!?

Et bilde tatt fra sitteplassen som viser det herlige gjerdet av stokkroser.......

Dette er en nykommer, en av de få plantene jeg har kjøpt og ikke sådd, ser mye finere ut i virkeligheten enn på lappen på planten.......
 
 
Så, nå har jeg fått det ut, jeg synes det er kjempegøy og spennende med stokkroser, og vi bor i en tilnærmet jungel..............
Men etter mine begreper en vakker jungel............
 
Hvordan er det med deg og stokkrosene?
Fortsatt fin helg, i eller utenfor "jungelen"!

6 kommentarer:

  1. Nydelige stokkroser.Jeg fikk tatt med meg noen på flyttelasset til byen:) så i år er det første året dem blomstrer her inne.Mange av dem samme fargene som du har.Men jeg har ikke så mange.Hvor kjøpte du dem som er fylte,lys rosa?
    God søndag!

    SvarSlett
  2. Takk, ja jeg er veldig glad i stokkroser!
    Den fylte rosa tror jeg ( er ikke helt sikker), at jeg kjøpte i Danmark i vår..... Hvis frøa blir modne deler jeg gjerne......
    Fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  3. Så nydelig! Jeg elsker stokkroser. Det er drømmen min dette, å ha en slik overflod av stokkroser som du har.
    Jeg har ikke lykkes ennå, de få jeg har, har jeg kjøpt, for jeg fikk ikke dreisen på frøsåingen, kanskje du har noen gode tips?
    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går fint å så de nå, både der du vil ha de eller i potter, så kan de stå og få litt størrelse før du planter de ut....... Send en melding hvis du ønsker deg frø, de er lette å sende i brev!
      Hilsen Signe.

      Slett
  4. Hei Signe��Jeg ønsker veldig gjerne å kjøpe stokkrose frø av deg om du har ??

    SvarSlett