tirsdag 26. februar 2013

Heklerier

Oldemorsruter.

Noen kaller det oldemorsruter, bestemorsruter eller noe annet, det er jo det med kjært barn o.s.v.
De er i hvertfall utrolig gøye å hekle, de er små og lette å holde på med, og det finnes ingen grenser for variasjonsmulighetene når det gjelder farger og mønster.
Opprinnelig ble de komponert som en fin måte å¨bruke retsgarn på, jeg husker min egen bestemor hekla bl.annet teppe til å legge i gyngestolen, med masse fine farger, og sort som en form for bakgrunnsfarge og et samlende element.
På 70-tallet var denne formen for hekling også ganske populær, jeg husker vi hekla i vei....

Jeg synes det er stas at det igjen er populært og har vært det nå en stund.
Dette teppet "måtte"jeg hekle fordi jeg hadde noen rester etter et teppe jeg hadde heklet til min datter, her har jeg blandet farger ganske uhemmet og avsluttet med en stripet kant rundt.

Jeg har heklet lappene sammen, dette går raskere enn å sy og gir en egen effekt.
En stund etter at det fargesterke teppet var ferdig, pusset vi opp stua. Ojsann, da passet ikke teppet inn i det hele tatt! Nå var det pastellfarger, hvitt , lys grått og lyseblått som gjaldt, da "måtte" jeg jo til igjen, for hvem kan vel sove middag under et teppe som ikke passer inn?  Som nevnt tidligere synes jeg heklinga er kjempegøy, men å jobbe med så mye pastell gjode litt vondt, her et bilde av teppet når det er nesten ferdig.
Hekler den ytterste kanten med litt sterkere blåfarge for å dempe litt på pastelleffekten.............
Så var det dette med å ha hekla litt flere lapper enn det blir plass til i teppet..........

Da var det herlig å pøse på med sterkere farger, mange former for rosa, og flere rødfarger..............
Dette blir et riktig "Sareptas" teppe og skal brukes i den andre stua som har blå sofa og innslag av litt rødt.


Jeg har brukt PT2 i alle teppene siden det var det jeg brukt i det første teppet, det har mange fine farger å velge mellom og det er godt å jobbe med, bruker en god gammel heklenål str. 3,5.
Tips!: For å slippe å få en haug med tråder å feste,(det tar vanvittig lang tid), deler jeg trådendene i to og tover dem sammen inni handa ved å fukte dem og rulle dem sammen. Det funker riktig bra og tar mye mindre tid.

Noe annet lurt jeg gjør når jeg begynner å komponere teppene er å sette lappene sammen med sikkerhetsnåler. Da kan de flyttes på og oppbevares, så slipper jeg å gjøre samme jobben flere ganger.
Det går også raskere å hekle lappene sammen på denne måten, sikkerhetsnålene fungerer som en slags "tråkling".
Jeg har nå et meget lystbetont "Sareptas" teppe under arbeid, det er å anbefale, og et prosjekt føder gjerne flere og flere og flere..................
Jeg gleder meg til å kunne ta det med ut og sitte i sola med det.......

God og kreativ vår!

2 kommentarer:

  1. Bloggen din har blitt veldig fin! Fine innlegg, og fine bilder :)

    SvarSlett
  2. Men det med trådendene skjønte jeg ikke helt -- tror jeg trenger litt privatundervisning :)
    Hvor mange lapper i ett teppe? Og ca hvor mye garn?

    SvarSlett