lørdag 8. mars 2014

Hurra for 8. mars!

Det er flott å markere 8. mars synes jeg,
vi er heldige som er født akkurat i dette hjørnet av verden,
vi har stort sett alle muligheter,
vi har myyye å være glade for,
men ingenting har kommet av seg selv.....
Noen har gått foran og banet vei.......

 På en dag som i dag tenker jeg mye på
 mamma
og 
bestemor..
Ikke fordi de var noen barrikadestormere.........

Men,
begge hadde mye færre valgmuligheter enn det jeg og søstrene min har hatt,
bestemor som var født på slutten av 1800 tallet,
hun måtte i tidlig alder ta seg av alle småsøskna sine,
hadde få egne valg,
mamma som ble født tidlig på 1900 tallet,
hun fikk en utdanning,
men ble selvfølgelig hjemme da hun etter hvert fikk 4 døtre......

De var begge noen fantastiske damer,
 hver på sitt vis,
jeg er så glad for at det er akkurat de som er mine formødre!

Mye skjedde i 2. halvdel av 1900 tallet,
da søstrene mine og jeg vokste opp.......

Jeg vokste opp i troen på at jeg kunne få til hva jeg ville,
bare jeg ville det nok........

Så på en dag som i dag
skal vi glede oss over alle mulighetene vi har,
og sende noen varme tanker til de som har stått på så alt dette har blitt mulig,
og vite at alt går ikke helt av seg selv.

Vi har fått sola tilbake!

Nå er det på med maletøy,
og siden er det ut i sola!

Ha en flott lørdag!



10 kommentarer:

  1. HIPP HURRA FOR SOLA OG ALLE FLOTTE DAMER!!!!
    Selv var jeg heldig å var hjemme med barna mine når de var små!!!
    En veldig fin og rolig tid hos oss!!!
    Alt til sin tid!!!
    Nå er det full fart med masse jobb i butikken vår.
    Og ungene er blitt ungdommer!!!!

    Ha en fin dag!!!

    Klem fra Anne-Marit

    SvarSlett
  2. Gratulerer med dagen og takk for fine ord :)

    SvarSlett
  3. Thank you for visiting my blog.
    It is fun to explore. New blogs
    You have beautiful colors on your blog.
    I love it.
    I'm your new follower.
    Enjoy the sun and a nice weekend,

    greetings Irma

    SvarSlett
  4. Fint innlegg, Signe! Gratulerer med dagen :-) Nå skal jeg av sted og drikke vin og synge kampsanger med andre gamle rødstrømper!

    SvarSlett
  5. Gratulerer med dagen!!
    Tenker det er flott å minnes alle fantastiske mødre , bestemødre , oldemødre osv...
    som alle har gjort sitt for at vi skal få det så bra!!
    <3
    God lørdag til deg!
    Trude C.

    SvarSlett
  6. Nydelige ord og nødvendig påminnelse.... Jeg har rukket både loppis, fjøsbutikk, utstillingsåpning og maling i dag - men så er det nok også nå ja kjenner jeg.... nå er det kvelden her i huset;) Klem

    SvarSlett
  7. Flotte ord, Signe. Så sant, så sant.
    Men mange steder i verden er det fortsatt veldig langt igjen. Min gode venninne fra Burundi uttrykte det så fint, da vi gjennomgikk Ibsens "Mitt dukkehjem" før hun skulle opp til norskeksamen: " Tenk om Afrika hadde hatt en Henrik Ibsen!"
    Gratulerer med dagen, alle medsøstre.

    SvarSlett
  8. Huura :) og hurra for flotte ord :)

    Håper du har og har hatt en fin helg.

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
  9. Det er så sant det du skriver. Nå har jeg kost meg og lest meg opp hos deg. Spennende med kjøkkenet.
    Og, du er helt rå til å sy.

    SvarSlett
  10. Flotte ord :)
    Nydelige bilder du har tatt også ♥

    God klem

    Bente

    SvarSlett