mandag 22. desember 2014

Ilex aquilifolium.

Til jul tar vi det på latin,
det er ingen hos oss
som ikke vet hva kristtorn heter på latin.

Hvert år rundt adventstider
får vi en repetisjon
når jeg tar frem dette serviset,
det ene juleserviset!
(Ja, det er helt sant,
 det finnes ikke bare et juleservis i huset.....)
Men dette snakker vi ikke så høyt om....

 Herlig fasong på koppene,
kristtorn på den ene sida,
og furukongler på den andre.

 Det finnes både små og store asjetter,
med rød eller grønn kant,
her er det bare å velge og vrake.
Og jammen meg er det ikke noen krus også......

 Det er herlig å kunne 
gå rett ut i hagen og klippe kristtorn,
altså Ilex aquifolium,
skikkelig dekorative.
Glemte å bruke hansker i går,
jeg skulle "bare" i full fart,
har fullt av plaster på fingrene i dag....

 For ikke å snakke om
Picea abis,
er ikke helt sikker på om det er vår vanlige furu,
men vi sier det.

 Herlig, furu,
hvitt og grønt, fint sammen.

Røde epler, furu og grov lin,
her kan julestemninga bare komme....

Akkurat nå er den litt på vent.....

( Gubben holder på med lysa på juletreet,
han holder på å demontere det jeg trodde var så lurt,
lys med batteri, et batteri i hvert lys.....
Men hallo, det var jo så svakt lys, nesten grønt...
Tenkte det var like godt at jeg gjorde noe annet i mens,
går inn når de gamle elektriske er satt på ........)

Så blir det nok så fint at!

Jeg gleder meg til jul!

Håper du også koser deg med forberedelsene!

Juleklem fra Signe.

4 kommentarer:

  1. Det der med juletrefot og juletrebelysning er liksom bøygen i mange hjem før jul. He he... Jeg og yngstemann har satt opp juletreet her i dag og muligens gjorde vi en dårlig jobb, for etter en julegaveleveringstur lå grana på gulvet med pynt og det hele.
    Gubben var sååå glad for at han fikk en telefon akkurat da, så slapp han hjelpe til, for lunta hans er nokså kort når det gjelder juletreføtter. Ho ho ho... Men vi fikk det til etter den ene krasjen da. Håper lysa deres ble fine etterhvert også.
    Julehilsen fra Marit

    SvarSlett
  2. their decoration is beautiful, soooo simple and festive !!! love greetings and Merry Christmas wishes from Germany angie

    SvarSlett
  3. Nydelig servise og god størrelse på dem :) Nydelig hos deg Signe :)

    Ønsker deg en nydelig jul og takk for ett koselig bloggår


    Juleklemmer fra Monica

    SvarSlett
  4. Auch ich wünsche dir ein zauberhaftes Weihnachtsfest!

    Viele liebe Grüße
    Simone

    SvarSlett