lørdag 6. april 2013

Endelig hagedag!

Det har vært en flott lørdag, selv om det har vært en del skyer i dag........lenge siden sist.
Først veve ferdig en ny rye, viser i morgen - så ut og jobbe i hagen, herlig........
Og termosen klar på den mest lune sitteplassen............

I hagen er det et stort prosjekt på gang...........

 
 Her gjør jeg klart til det store som skal skje i hagen foran huset i september...........



 
Busker klippes ned, planter graves opp og tas vare på, vissent klippes.....................



 
 Så kom den store og forferdelige dagen da en gravemaskin inntok hagen, det var med hjertet i halsen, selv om den jo var bestilt....... Fælt å se.........
Hagen var gammel, tungvint og sjarmerende, men vanskelig å holde.
Den gamle muren hadde begynt å rase ut, og det var like mye ugress som blomster..........



 
Nå er det blitt vår, snøen er endelig borte, og gravemaskinen har kommet på ny og har lagt på jord............
"Gubben i sundet" er i gang med å bygge opp igjen en lignende mur........

Så skal det anlegges plen...........Vi har tatt bort tre store busker, en gammel brønn uten vann, et råttent plommetre og en stor gammel litt utrast mur..........
Der "gubben" står skal vi lage en steinsatt sitteplass, de kan vi ikke få for mange av, vi må ha minst en til hver vindretning...........
Det skal bli mere lettstelt, men den store utfordringen er å få tilbake noe av den gamle sjarmen likevel...........

Så nå er den store herlige jobben i gang med å planlegge og se for sitt indre øye hvor koselig og frodig det skal bli.
Fortsettelse følger.......


4 kommentarer:

  1. Null snø! Visst er det forskjell på Flekkerøya og Fyresdal! Felles "F" hjelper ikke det grann Veldig fornuftig å gjøre hagen mer lettstelt og funksjonell. Dere skal jo faktisk leve og bo med den. Og ja, sitteplasser i sol- og vindretning får man ikke nok av. Her har vi altfor få, og altfor mange digre bed - og en plen jeg bruker over 2 timer på å slå. Med motorklipper. Heldigvis er det sjelden jeg må slå. Den ekte mannen har avfunnet seg med at jeg HATER knott og klegg som følger plenklipperen er i innlandet!
    Lykke til med hagearbeidet - Liv

    SvarSlett
  2. Spennede,med nye tider.Kos med gode sitteplasser i hagen.
    Her inne i byen "fant"vi en i går da to venninner og jeg hadde lunsj i hagen.Herlig når en endelig kan sitte ute å nyte dagen.
    Hagen er litt vill noen plasser,så jeg følger spent med ditt nye prosjekt.Kanskje jeg kan bli inspirert.
    Ha en fin solfylt dag!

    SvarSlett
  3. Hei og takk for kommentar på min fine skoleplansje. Så hyggelig blogg du har, og det gamle huset med nydelig gammel dør du bor i er fantastisk! Ha en fin søndag. Mvh Stilleben

    SvarSlett
  4. Takk for koselige kommentarer, jeg må nok innrømme at jeg er veldig glad i huset og hagen, lett å kose seg her!

    SvarSlett