onsdag 10. juni 2015

En "hemmelig" skjønnhet.

Ja, det var jo i grunnen ikke meninga,
at den skulle være hemmelig altså,
men sånn er det nå.

Jeg snakker om min blåregnplante,
eller kanskje busk er bedre å si.

 I år kom med et vell av blomster,
det har aldri vært så mange før.

 Den står og blomstrer så vakkert bak huset,
 der er det stort sett bare jeg som går,
jeg kan se den fra baderomsvinduet også,
men det er jo litt begrensa hvor lenge
en står der og ser ut av vinduet der.

 Det er mange år siden jeg fikk noen 
små avleggere
av en god kollega.
Først stod de i noen potter
og venta 
på at inngangspartiet skulle bli ferdig.

 Jeg planta de så inntil husveggen
ved inngangsdøra,
der skulle det bli så vent og vakkert!
De slo rot og trivdes,
og røttene trivdes kjempegodt inni
den gamle grunnmuren vår!
(Grunnmuren er fra 1864!)

Au, au, jeg gravde de opp i en fei,
før gubben fikk dånedimpen,
jeg fikk bare "slengt" de ned i jorda bak huset,
og der er de blitt.

De slynger seg dekorativt
rundt rekkverket
på trappa opp til terrassene.

Jeg fikk et råd om beskjæring, og det har virka!

 Jeg synes bare de er så vakre,
og det beste av alt,
de har en himmelsk duft!
Jeg plukka noen inn,
da var det veldig merkbart.

Så nå skal jeg finne avleggere,
jeg må definitivt ha flere busker godt synlige
for flere enn meg selv.

Tenk hvis jeg kunne få de til å vokse
rundt den nye porten vi skal få.......
Den er planlagt med portal....

Ikke vanskelig å forestille seg det vakre der nei..........

Herlig med alt en kan planlegge
og drømme om.

Og nå har vi endelig fått de sommerdagene
vi har drømt om så lenge,
herlig!

Og i morgen drar vi på dagstur med 3. klassen til Aalborg,
det skal være like fint vær der,
det skal nok bli gøy!

Ønsker deg også en fin sommertorsdag!

Klem fra Signe.

4 kommentarer:

  1. Blåregn?Wisteria??? Stod akkurat og snakket med en av damene på Hageland om desse skjønnhetene - jeg har drømt om en lenge,men fått råd om at de ikke vil trives her!Hmmm.... Nå ble jeg enda mer fristet til å prøve!Damen sa at den kunne trives her,men måtte da stå på lungesyke plassen.Så heldig du er som har en som både vokser og gir så vakre blomster Signe!!!!! Dette var gøy og inspirerende å se!!! God tur til Danmark :)
    Toveklem :)

    SvarSlett
  2. Nydelig <3 Ser ut som alt trives godt hos deg og dine grønne hender.

    Er spent på om hvordan det står til med Stokkrosene dine ?

    Mine frø er sådd og de spirer- men det blir nok ikke blomst første året- håper likevel på et mirakel :)

    Ha det så fint

    Klemmer Monica

    SvarSlett
  3. Så nydelig!
    Er det rotstiklinger du tar?
    Tror jeg må ønske meg en slik blåregn...så jeg kan få min egen Wisteria Line:)
    God tur:)

    SvarSlett
  4. Så nydelig, kan tenke meg hvor godt det lukter i stua di også!
    Ønsker deg en fin sommerdag!

    Klem Ida

    SvarSlett